Digitalisering is in een stroomversnelling terechtgekomen. In deze blog vertelt Rob Wegdam hoe je in die stroomversnelling je hoofd boven water houdt.

Digitalisering is in een stroomversnelling terechtgekomen. Ook consumenten hebben massaal de digitalisering omarmd. Dat betekent nogal wat voor jou als klantcontactmanager. In deze blog vertelt Rob Wegdam, oprichter van Contact Center Live, hoe je als klantcontactmanager in die stroomversnelling met je hoofd boven water blijft.

Versnelling

Volgens een studie van McKinsey heeft de uitbraak van het coronavirus de digitale transformatie versneld met zeven jaar. Zelfs binnen e-commerce, waar digitalisering aan de wieg staat, is de ontwikkeling met een factor 3 versneld. Dat betekent dat ook consumenten massaal de digitalisering hebben omarmd. Maar die versnelling zien we overal om ons heen. Onlangs las ik een artikel op LinkedIn. Door COVID-19 is er ook een enorme versnelling opgetreden in het gebruik van het aantal socialmediakanalen voor klantcontacten. Van Facebook tot Snapchat en van Instagram tot Whatsapp, mensen willen op verschillende manieren in contact kunnen treden met een organisatie. Het is natuurlijk heel belangrijk dat je dat heel goed reguleert binnen je organisatie. Met een moderne tool kun je al die contacten centraal beheren. Daarbij is het niet alleen belangrijk dat je kunt zien via welk kanaal een medewerker contact heeft gehad, maar ook dat je klant het gevoel heeft dat hij of zij te maken heeft met een organisatie die snapt hoe je met zo’n kanaal omgaat.

Doelgericht op zoek

De ontwikkelingen gaan zo snel, als klantcontactmanager is het wel zaak bij te blijven. Als arts, piloot of als rijinstructeur heb je te maken met een bijscholingsverplichting, als klantcontactmanager heb je die niet. Maar om als klantcontactmanager moet je ook je geloofwaardigheid zien te behouden. Daarbij kun je er natuurlijk voor kiezen om online seminars, webinars of online beurzen bij te wonen. Dat is in ieder geval één voordeel van de coronacrisis. Moesten we vroeger hele dagen op pad om vakbeurzen te bezoeken en alle stands afstruinen tot je iets vond dat voor jou interessant was, nu kun je heel doelgericht op onderwerp zoeken. Zo heeft bijvoorbeeld de Klantservice Federatie regelmatig interessante online expertsessies over verschillende vakgerelateerde onderwerpen. Ook hun kennisbank is een bron van inspiratie.

Bijblijven

Behalve zelf actief op zoek gaan naar vakinhoudelijke informatie, is het ook zaak te kiezen voor een moderne applicatie. Een applicatie die met je meegroeit en niet stilstaat. En kies niet alleen voor een applicatie, voor een product en een licentie, maar kijk ook naar de organisatie achter de applicatie. Kies voor een organisatie die jou begrijpt en je kan adviseren over bepaalde processen.

Nieuwsgierig?

Als je van onze applicatie gebruikmaakt, krijg je daar alle functionaliteiten bij. Als er iets nieuws bijkomt, informeren we je daarover. Zo weet je zeker dat je nooit stilstaat en dat de applicatie nooit verouderd. Bij Contact Center Live kies je voor 150 jaar aan customer-service-ervaring. Wij zijn een goede partner die je niet alleen helpt de optimale klantbeleving te creëren, wij helpen je ook bij te blijven. Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en we sturen je elke twee weken een stukje inspiratie.