Vijf misvattingen over wat klanten willen en hoe ze zich gedragen. Hoe lever je klanten wel een betere ervaring?

Steeds vaker worden digitale kanalen ingezet om de klantenservice te verbeteren. Dat kan leiden tot allerlei voordelen, maar het zorgt ook nogal eens tot misvattingen. Gartner deed onderzoek naar ervaring van mensen tijdens hun customerservicejourney en ontdekte vijf misvattingen over wat klanten willen en hoe ze zich gedragen. In deze blog delen we die vijf mythes – en de realiteit. Zo kun je je klanten een betere ervaring bieden en hun loyaliteit versterken.

1. Proactieve klantservice maakt persoonlijk contact met het KCC overbodig

Door proactief klantenservice te leveren anticipeer je op problemen van klanten. Veel KCC-managers verwachten dat je daarmee klantcontact via dure servicekanalen, zoals telefoon of livechat, voorkomt. Door klanten naar selfservice-opties te leiden, kun je de servicekosten nog verder verlagen. In werkelijkheid vraagt proactieve klantenservice juist om extra betrokkenheid van je KCC. Proactief gecontacteerde klanten gebruiken gemiddeld meer kanalen en hebben meer unieke interacties met de klantenservice dan degenen die zelf contact opnemen. Klanten stellen proactief contact weliswaar op prijs, maar het zorgt eerder voor meer loyaliteit dan dat het je kosten reduceert.

2. Klanten zoeken en vertrouwen vooral op kanalen en informatie van de klantenservice

Veel KCC-managers zijn in de veronderstelling dat klanten instinctief contact opnemen met de klantenservice als zich een probleem voordoet. Echter, klanten willen graag hun eigen problemen oplossen en zetten daar steeds vaker zoekkanalen voor in en andere kanalen die niet in het bezit zijn van het bedrijf. Een meerderheid van de klanten ziet contact met de klantenservice als laatste redmiddel. Dit geldt met name voor millennials en Gen-Z-klanten (binnenkort de grootste groep klanten).

3. Klanten gebruiken gemakkelijk digitale kanalen als ze worden aangeboden

KCC-managers weten dat selfservice vaak de snelste weg naar een oplossing biedt en gaan ervan uit dat klanten consequent voor die optie zullen kiezen als deze voor hen beschikbaar is. De realiteit is anders. Klanten zijn gewoontedieren en grijpen eerder terug naar kanalen die ze in het verleden hebben gebruikt.

4. Kanaalwisseling leidt tot slechte CX en minder loyaliteit

KCC-managers streven ernaar om naadloze service-ervaringen te bieden, met bij voorkeur een oplossing via het eerste kanaal dat een klant inzet. De overtuiging is dat klanten bij elke kanaalwisseling meer tijd en moeite moeten investeren, wat uiteindelijk zal resulteren in frustratie, minder retentie en negatieve mond-tot-mondreclame. In werkelijkheid vinden klanten het helemaal niet zo erg om van kanaal te wisselen, zolang hun probleem maar in één continue interactie wordt opgelost. Zolang ze tijdens die eerste interactie tot een oplossing komen, geven klanten aan dat hun ervaring positief is. Ze hebben er wel moeite mee als de interactie wordt onderbroken.

5. Geweldige klantenservice zorgt ervoor dat klanten in de toekomst meer zaken met de organisatie willen doen

De meeste serviceorganisaties proberen de klantloyaliteit te vergroten door de kwaliteit van de service-ervaring zelf te verbeteren. De veronderstelling is dat als klanten tevreden zijn over de service die ze ontvangen en hun klantreis gemakkelijk was, ze klant willen blijven en hun positieve ervaringen met anderen willen delen. In werkelijkheid zorgen alleen ‘waardeverhogende’ service-ervaringen voor retentie en groei. Een goede service-ervaring kan voorkomen dat klanten weggaan, maar is niet genoeg om ze te laten blijven. Dit komt omdat klanten uiteindelijk loyaal zijn aan het product- of dienstenaanbod van het bedrijf. Als gevolg hiervan zouden organisaties zich minder moeten concentreren op de marginale verbeteringen van de kwaliteit van de klantenservice-ervaring zelf en meer op hoe service-interacties klanten kunnen helpen meer waarde te halen uit het product- of serviceaanbod.

Nieuwsgierig?

Zo’n twintig jaar geleden begonnen wij met het ondersteunen van callcenters. Inmiddels hebben de meeste callcenters zich doorontwikkeld tot een contactcenter. Wij hebben alle kennis, kunde en ervaring van de afgelopen twee decennia meegenomen, wat zorgt dat onze oplossingen niet alleen slim en stabiel, maar ook zorgen voor de optimale klantbeleving. Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We zoeken graag samen met jou naar dé ultieme oplossing voor jouw organisatie. Eerst eens verder kennismaken? Blijf dan op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Het onderzoek naar Customer Service Experience is gebaseerd op gegevens uit de Gartner Customer Service and Support State of the Customer Survey 2021; n = 4.579 klanten in Australië, Canada, Nieuw-Zeeland, Singapore, het VK en de VS, ondervraagd in december 2020.