Bedrijven met een sterke omnichannel-omgeving halen een retentiepercentage van maar liefst 89 procent. Cruciaal dus, vandaag de dag.

Bedrijven met een sterke omnichannel-omgeving halen een retentiepercentage van maar liefst 89 procent. Bij organisaties die dit niet hebben is dit percentage slechts 33 procent. Het hebben van een sterke omnichannel-omgeving is dus cruciaal vandaag de dag. Wat moet je weten?

Naadloze conversatie

In veel bedrijven gaat klantcontact om het beantwoorden van e-mails, telefoontjes en Whatsapp-berichten of om het afhandelen van een ticket. In een toekomstbestendige klantcontactomgeving gaat het niet meer om kanalen of tickets, maar om een naadloze conversatie met de klant, ongeacht het tijdstip, de locatie of het kanaal. Een klant legt het initiële contact bijvoorbeeld telefonisch, dan gaat het gesprek verder per e-mail om tenslotte nog een volgende vraag te versturen via WhatsApp. Alle kanalen zijn op elkaar afgestemd en de klantreis is optimaal.

Vier aandachtspunten

Een vlekkeloze omnichannel-ervaring kent vier aandachtspunten.

1. Automatiseren

Dankzij kunstmatige intelligentie kan een deel van het klantcontact geautomatiseerd verlopen. Een slimme chatbot kan de meest gestelde vragen al beantwoorden en bepalen wanneer de hulp van een agent moet worden ingeschakeld. Zo kun je meer klanten ondersteunen, korte metten maken met wachttijden en de klanttevredenheid te verhogen.

2. Conversatie opnieuw oppakken

Soms valt de conversatie even stil. Als een klant dan weer contact opneemt, is het belangrijk dat hij of zij niet opnieuw allerlei vragen moet beantwoorden, maar dat het gesprek weer opgepakt wordt waar het gebleven was.

3. Extra menselijk contact

Soms is menselijke aandacht onontbeerlijk en biedt een telefoongesprek van mens tot mens de enige juiste oplossing. Hoe ga je daar op de meest klantvriendelijke en efficiënte wijze mee om?

4. Wees toekomstbestendig

De toekomst is onvoorspelbaar. Het is belangrijk te zorgen dat je klaar bent voor integraties met andere oplossingen dan je huidige klantenservicesoftware.

Zendesk messaging

Zendesk messaging is een nieuwe tool die een vlekkeloze omnichannel-ervaring mogelijk maakt. Met Zendesk messaging ga je weg van het communiceren via verschillende kanalen en stap je over naar een vloeiende conversatie die altijd consistent blijft doorlopen.

Meer weten?

In september geven wij een webinar waarin we je demonstreren hoe zo’n omnichannel-omgeving binnen Zendesk eruit kan zien. Onze collega’s bouwen een complete demo-omgeving na in Zendesk en laten je ervaren hoe zo’n naadloze conversatie met de klant werkt. Geïnteresseerd? Schrijf je dan onderaan deze pagina in voor ons nieuwsbrief en blijf op de hoogte. Nu al meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We leren je graag kennen.