Hoe veranderen chatbots het werkveld van de klantondersteuning en wat zijn de voordelen?

We schreven al eerder dat 2023 het jaar van de chatbot gaat worden. Als organisatie moet je er iets mee, maar hoe veranderen deze digitale collega’s nu precies het werkveld van de klantondersteuning en wat zijn de voordelen? Dat vertellen we je in deze blog.

1. 24/7 support

De gemiddelde medewerker van vlees en bloed heeft zo nu en dan wat slaap nodig. Een chatbot niet. Op die manier kunnen jouw klanten ook tijdens een slapeloze nacht – of tijdens een nachtdienst of in de vroege uurtjes – hun vraag kwijt bij jouw serviceteam.

2. Communicatie in de juiste toon en stijl

Een chatbots staat jouw klanten te woord op een manier die honderd procent aansluit bij jouw huisstijl. Dit kan natuurlijk door de juiste kleuren en visuele elementen te gebruiken, maar ook met de juiste tone-of-voice. Dat bereik je door de chatbot te programmeren met voorbeeldzinnen en antwoorden die passen bij de huisstijl van jouw organisatie, maar ook door de naam van de chatbot af te stemmen op de naam van het bedrijf, zoals Billie van bol.com of Alexa van Amazon. Door de bot een ‘persoonlijkheid’ te geven, wordt deze veel aantrekkelijker voor de klant.

3. Versterking van het merkimago

Je kunt chatbots ook inzetten als hulpmiddel om je naamsbekendheid te vergroten. Als een websitebezoeker onmiddellijk een antwoord op een vraag krijgt, zorgt dat voor een positieve ervaring. Zo’n succesvolle chatbot is bijvoorbeeld die van Duolingo, de populaire taalonderwijs-app. Duolingo gebruikt verschillende personages die leerlingen helpt door realistische gesprekken te simuleren.

4. Taalondersteuning

Hoe groot de talenknobbel van jouw collega’s ook is, alwetende chatbots hebben een voorsprong hebben op menselijke operators. Bovendien kunnen chatbots honderden vragen tegelijk beantwoorden, wat voor een mens toch een stuk lastiger is.

5. Minder fouten

Een goede chatbots heeft altijd real time toegang tot de meest recente informatie. Dat verkleint de foutkans. Bovendien heeft een virtuele collega maar sporadisch last van vermoeidheid, prikkelbaarheid of een slecht humeur.

6. Minder stress

Hoe vriendelijk en professioneel je medewerkers ook te werk gaan, er zijn altijd zuurpruimen in deze wereld. We schreven al een blog over hoe je je team in bescherming neemt in dergelijke situaties, maar door een chatbot in te zetten, zorg je al dat het stresslevel in je team daalt en dat er meer energie overblijft voor de gevallen waar een chatbot niet afdoende is.

7. Responsoptimalisatie

Hoe snel en hoe slim je medewerkers ook zijn, chatbots kunnen veel meer informatie opnemen en reproduceren. Zo kunnen ze bijhouden welke soort vragen het meest worden gesteld en kun jij de bot programmeren om snel passende antwoorden te genereren op deze vragen.

Nieuwsgierig?

Een optimale klantbeleving is de primaire factor waarmee je je kunt onderscheiden van de concurrentie. Selfservicekanalen en automatisering helpen je daarbij en zijn daarmee bepalend voor de toekomstbestendigheid en het succes van je organisatie, op korte én lange termijn. Wil jij je ook optimaal onderscheiden in de markt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We zoeken graag samen met jou naar dé ultieme oplossing voor jouw klantcontactcentrum. Eerst eens verder kennismaken? Blijf dan op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.