Klantloyaliteit is belangrijker dan ooit. In deze blog deelt Elmer Sadikrama vier manieren om de loyaliteit van jouw klanten te verhogen.

Klantloyaliteit is belangrijker dan ooit. Terugkerende klanten die ook nog eens functioneren als je grootste ambassadeurs, zorgen voor hogere inkomsten, lagere marketingkosten en een positiever imago van jouw organisatie. Volgens onderzoek door Gartner is er een direct verband tussen klanttevredenheid en klantloyaliteit. Hoe tevredener een klant is, hoe groter de kans is dat hij of zij terugkomt en aanbevelingen doet. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je klanten tevreden zijn en loyaal blijven? In deze blog deelt Elmer Sadikrama vier manieren om de loyaliteit van jouw klanten te verhogen.

1. Bied een klantenservice om door een ringetje te halen

Als klanten zich gewaardeerd en gehoord voelen tijdens een interactie met de klantenservice, is er:

  • 82 procent kans dat ze in de toekomst het product opnieuw kopen of de dienst verlengen.
  • 86 procent kans dat de ze meer uitgeven bij jouw bedrijf.
  • 97 procent kans dat ze positieve mond-tot-mondreclame delen.

Een goede klantenservice begint bij een snelle en efficiënte reactie op vragen en problemen. Daarnaast zijn een proactieve en gepersonaliseerde benadering ook heel belangrijk.

2. Bied extra voordelen

Een andere belangrijke factor is het bieden van waarde aan klanten. Dit kan betekenen dat je ze kortingen of exclusieve aanbiedingen geeft, of dat je hen extra service of support biedt. Het is natuurlijk ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je producten of diensten van hoge kwaliteit zijn, zodat klanten tevreden zijn met wat ze krijgen.

3. Bied gemak

Een laatste factor om te overwegen is het bieden van gemak aan klanten. Dit kan betekenen dat je hen in staat stelt om online te bestellen of te betalen, of dat je hen de mogelijkheid geeft om op verschillende manieren contact met je op te nemen. Ook kan het aanbieden van persoonlijke aandacht, zoals het onthouden van de voorkeuren van een klant of het aanbieden van aanbevelingen op basis van vorige aankopen, leiden tot een hogere klanttevredenheid. Hoe gemakkelijker het is voor klanten om zaken met je te doen, hoe groter de kans is dat ze terugkomen.

4. Communiceer transparant

Een andere manier om klantloyaliteit te vergroten is door middel van heldere en transparante communicatie. Het is belangrijk om regelmatig contact te hebben met klanten en hen op de hoogte te houden van eventuele wijzigingen of updates. Zo weten wat ze kunnen verwachten en voorkom je verrassingen.

Nieuwsgierig?

Om ook in 2023 weer je klantloyaliteit te verhogen ontkom je niet aan het optimaliseren van je klantcontactcentrum. Meer weten over hoe je dat doet op een manier die bij jouw organisatie past? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We zoeken graag samen met jou naar dé ultieme oplossing voor jouw klantcontactcentrum. Eerst eens verder kennismaken? Blijf dan op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.