Om concurrerend te blijven ontkom je niet aan het inzetten van selfservicefunctionaliteiten en digitalisering.
Met de komst van corona deed ook een ander fenomeen z’n intrede. Wereldwijd zagen callcenters het aantal inkomende oproepen dramatisch stijgen. En die aantallen zijn zo hoog gebleven. Meer agenten inhuren zorgt ook voor meer kosten. Om concurrerend te blijven ontkom je niet aan het inzetten van selfservicefunctionaliteiten en digitalisering.
Selfservicekanalen en automatisering
Uit onderzoek door Gartner blijkt dat de overstap van persoonlijk contact naar selfservice-kanalen voor tachtig procent van de klantcontactmanagers één van de hoogste prioriteiten was, gevolgd door het automatiseren van klantenserviceprocessen (77 procent). Dat is natuurlijk niet verwonderlijk: zowel selfservicekanalen als geautomatiseerde processen zijn kosteneffectief en ze zorgen voor een kortere afhandelingstijd. We schreven al eerder wat bijvoorbeeld selfservice IVR heeft betekend voor OYO en Belvilla en hoe het omarmen van digitalisering kan zorgen voor hogere klanttevredenheid. Zo blijven je agenten beschikbaar voor die gevallen waar empathie cruciaal is.
Antwoord voor de vraag is gesteld
McKinsey voorspelde al dat driekwart van de mensen die tijdens de coronapandemie voor het eerst digitale kanalen zijn gaan gebruiken, dit ook post-corona blijven doen. Mensen zijn noodgedwongen in aanraking gekomen met deze oplossingen, maar de voordelen die ze hebben ervaren, zorgen ervoor dat ze daar ook nu nog gebruik van maken. Logisch, dankzij slimme technologie kunnen kennisbankartikelen gekoppeld worden met klant- en ordergegevens. Op die manier kunnen intelligente AI-chatbots klanten al bijna van een antwoord voorzien voor ze hun vraag hebben gesteld, zeker als het gaat om veelvoorkomende vragen.
AHT verlagen
Door selfservicekanalen en digitalisering in te zetten bij eenvoudige vragen, kun je de gemiddelde afhandelingstijd (AHT) – die tijdens de pandemie is gegroeid van zes minuten naar ruim tien minuten – verlagen. Het beheren van een account of het controleren van de status van een bestelling gaat simpelweg vele malen sneller via een selfservice-oplossing dan via persoonlijke interactie.
Nieuwsgierig?
Een optimale klantbeleving is de primaire factor waarmee je je kunt onderscheiden van de concurrentie. Selfservicekanalen en automatisering helpen je daarbij en zijn daarmee bepalend voor de toekomstbestendigheid en het succes van je organisatie, op korte én lange termijn. Wil jij je ook optimaal onderscheiden in de markt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We zoeken graag samen met jou naar dé ultieme oplossing voor jouw klantcontactcentrum. Eerst eens verder kennismaken? Blijf dan op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.
Inschrijven op onze nieuwsbrief
Adriaan Dortsmanplein 3
1411 RC Naarden
The Netherlands
Contact
NL:
info@contactcenterlive.nl
+31 (0)88 123 2401
BE:
info@contactcenterlive.be
+32 (0)78 35 33 41