In deze blog deelt Elmer Sadikrama zijn zeven beste tips om aan de toenemende verwachtingen van klanten te voldoen.

Klanten hebben steeds hogere verwachtingen van bedrijven en de service die zij bieden. Hoe kan jouw organisatie hierop inspelen en zorgen voor een optimale klantbeleving die leidt tot succes en groei? Een goede klantenservice draagt daaraan bij. In deze blog deelt Elmer Sadikrama zijn zeven beste tips om aan de toenemende verwachtingen van klanten te voldoen.

1. Zorg voor een naadloze omnichannel ervaring

Bedrijven met een sterke omnichannel-omgeving halen een retentiepercentage van maar liefst 89 procent. Dat is niet voor niets. Als jouw klanten kunnen communiceren via hun favoriete kanaal – of dat nu e-mail is, telefoon, sociale media of een chatbot – draag je bij aan hun klantbeleving. Zeker als de communicatie via het ene kanaal naadloos overgaat naar het andere.

2. Maak gebruik van kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie (AI) biedt vele mogelijkheden voor het verbeteren van de klantbeleving. Zo kan AI worden ingezet voor chatbots, automatische vertalingen en automatische routering van telefoongesprekken. Ook kan AI worden gebruikt voor het analyseren van klantgegevens en het voorspellen van klantbehoeften.

3. Personaliseer de klantbeleving

Personalisatie is een belangrijke factor voor klanttevredenheid en loyaliteit. Personaliseer de ervaring en speel in op de wensen van de klant. Gebruik klantgegevens om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen en de klantreis te verbeteren. Vergeet vooral niet dat je personalisatie ook kunt toepassen in de communicatie met klanten, bijvoorbeeld via persoonlijke e-mails en berichten.

4. Investeer in de ontwikkeling van medewerkers

Medewerkers zijn het gezicht van jouw organisatie en hebben een grote impact op de klantbeleving. Investeer daarom in hun ontwikkeling en zorg voor een positieve en open bedrijfscultuur. Gemotiveerde medewerkers hebben een positief effect op de klanttevredenheid.

5. Meten is weten

Het klinkt als een dooddoener, maar meten is echt weten. Door regelmatig de klanttevredenheid te meten en de resultaten te analyseren, krijg je steeds meer inzicht in de wensen en behoeften van je klanten. Zo kun je de klantreis optimaliseren.

6. Optimaliseer je selfserviceportal

Bied je klanten de mogelijkheid om zelf het antwoord op hun vraag op te zoeken via een selfserviceportal. Dit bespaart jou tijd en kosten en geeft je klant de vrijheid om zelf te kiezen hoe hij of zij contact wil opnemen met jouw organisatie. Dat sluit weer aan op die naadloze omnichannel ervaring.

7. Werk samen met een partner die jouw visie begrijpt

Samenwerken met een partner die jouw visie begrijpt en de juiste tools en ervaring heeft om jouw organisatie te helpen groeien, kan je relatief snel verder helpen.

Geïnspireerd?

Wil je aan de slag met deze adviezen? Probeer dan nu Zendesk twee weken gratis uit. Wil jij eerst eens sparren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We zoeken graag samen met jou naar dé ultieme oplossing voor jouw klantcontactcentrum. Op zoek naar meer inspiratie? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.