In deze blog deelt Elmer Sadikrama vijf manieren om je selfserviceportal nog verder te verbeteren.

Een selfserviceportal stelt je klanten in staat om het antwoord op hun vragen te vinden zonder te moeten wachten op een medewerker van de klantenservice. Dit kan helpen om het aantal contacten met de klantenservice te verminderen en de klanttevredenheid te verhogen. In deze blog deelt Elmer Sadikrama vijf manieren om je selfserviceportal nog verder te verbeteren.

1. Zorg voor de juiste strategie

Veel organisaties leven in de veronderstelling dat het bouwen van een selfserviceportal voldoende is en dat klanten zullen staan te springen om ermee te werken. Dat is niet waar. Je moet een goede strategie ontwikkelen voor je selfserviceportal, inclusief een budget, de juiste marketingmix. Alleen dan vergroot je de betrokkenheid van klanten.

2. Zorg voor het juiste ontwerp

Eén stijl van pagina-ontwerp is heel erg achterhaald. De juiste lay-out, een passend ontwerp en slimme navigatie zorgt dat je selfserviceportal beter aansluit bij de behoeften van je klanten.

3. Besteed aandacht aan SEO

Zeg je SEO, dan denken de meeste mensen aan marketing. Vergis je niet. SEO moet ook een essentieel onderdeel zijn van de strategie van je selfserviceportal. Werk samen met je marketingcollega’s bij het ontwikkelen van een SEO-strategie voor je selfserviceportal.

4. Analyseer de effectiviteit van je portal

Enquêtes vertellen je niet alles wat je moet weten over de selfservice-ervaring van je klanten. Natuurlijk is het belangrijk ze om feedback te vragen, maar een simpele enquête is niet voldoende. Om echt te meten hoe effectief je selfserviceportal is, heb je een uitgebreide analysestrategie nodig, die rekening houdt met de hele klantreis. Investeer dus, naast enquêtes ook in analytische oplossingen en ontwikkel praktijken om routinematig de klantreis in beeld te brengen en inzicht te krijgen in de effectiviteit van je portal.

5. Ontwikkel een kennisbank met consistente, beknopte, duidelijk geschreven content

More is better geldt niet altijd. Als het gaat om een kennisbank, is het belangrijk dat je actuele en to-the-point content kunt bieden, die is afgestemd op de intentie van de klant.

Nieuwsgierig?

Om concurrerend te blijven ontkom je niet aan het inzetten van selfservicefunctionaliteiten en digitalisering, dat schreven we al in een eerdere blog. Meer weten over hoe je je selfserviceportal kunt optimaliseren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We zoeken graag samen met jou naar dé ultieme oplossing voor jouw klantcontactcentrum. Eerst eens verder kennismaken? Blijf dan op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

.