Tijd om je klanten zelfredzaam te maken. In deze blog geven we je zeven handvatten.

Klantenservice anno 2023 gaat over veel meer dan telefoontjes en e-mails. Klanten willen direct antwoorden, en het liefst willen ze die antwoorden zelf kunnen vinden. Hoe zelfredzamer je klanten, hoe groter de kostenbesparing, de klanttevredenheid en de loyaliteit. Tijd dus om je klanten zelfredzaam te maken. In deze blog geven we je zeven handvatten.

1. Duidelijke en toegankelijke kennisbanken

Een kennisbank is niet alleen heel waardevol voor je medewerkers, ook je klanten worden blij van een uitgebreide kennisbank met antwoorden op veelgestelde vragen. Maak zo’n kennisbank toegankelijk via je website, app en andere klantcontactkanalen.

2. Gebruiksvriendelijke selfservice-portals

Zorg voor een eenvoudig te navigeren selfservice-portal waar je klanten problemen kunnen melden, orders kunnen volgen en informatie kunnen vinden zonder tussenkomst van een medewerker.

3. Interactieve chatbots

Chatbots met kunstmatige intelligentie kunnen klanten helpen bij het vinden van informatie en het oplossen van problemen. En het mooiste is: ze zijn 24/7 beschikbaar. Kom daar maar eens om bij je medewerkers van vlees en bloed.

4. Duidelijke videohandleidingen

Creëer videohandleidingen voor complexe processen of producten. Mensen leren vaak beter visueel, en video’s kunnen een complex onderwerp vereenvoudigen.

5. Persoonlijke FAQ-pagina’s

Laat klanten hun eigen FAQ-pagina’s samenstellen, gebaseerd op hun specifieke behoeften. Hierdoor kunnen ze snel toegang krijgen tot de informatie die voor hen het belangrijkst is.

6. Actieve online community’s

Faciliteer online community’s waar klanten vragen kunnen stellen en kennis kunnen delen. Dit bevordert peer-to-peer-ondersteuning.

7. Klantfeedback en evaluaties

Stimuleer klantfeedback en gebruik deze om je diensten te verbeteren. Een betere ervaring leidt tot meer zelfredzaamheid.

Nieuwsgierig?

Hulp nodig? Benieuwd hoe je je klantcontactcentrum optimaliseert op een manier die bij jouw organisatie past? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We zoeken graag samen met jou naar dé ultieme oplossing voor jouw klantcontactcentrum.

Eerst eens verder kennismaken? Blijf dan op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.