Hoe bereik je de gewenste klantbeleving met behulp van chatbots en hoe zet je deze technologie optimaal in voor jouw organisatie.
Een jaar of tien geleden werden chatbots nog afgedaan als een gril van een handjevol technologiebedrijven. Inmiddels is het een cruciale technologiecomponent van de selfservice-strategie van elke serviceorganisatie. Toch vindt meer dan de helft van de klantenservicemanagers de chatbots nog een ingewikkeld gegeven. The Chatbot Deployment Guide van Gartner vertelt hoe je de gewenste klantbeleving kunt bereiken met behulp van chatbots en hoe je deze technologie optimaal inzet voor jouw organisatie. In deze blog bespreken we de highlights.
Een goed ontworpen chatbot verbetert de klantreis
Een goed ontworpen chatbot als onderdeel van je serviceteam kan je helpen de klantbeleving verbeteren en positieve emoties bij klanten op te wekken. Tegelijkertijd maakt het je klantenservice een stuk efficiënter.
Focus eerst op het beste gebruiksscenario
Organisaties maken vaak de fout om bij de implementatie van chatbots eerst voor een technologie te kiezen, en dan pas naar het gebruiksscenario te kijken. Uit The Chatbot Deployment Guide van Gartner blijkt dat het essentieel is om je eerst te focussen op de klantintentie en dan pas te kijken naar chatbot-technologie en -metrieken. Een succesvolle chatbot vervangt immers een deel van de menselijke ondersteuning en moet gebruiksscenario’s toepassen die daarbij passen. Dat heeft prioriteit.
Een klantgericht ontwerp van je chatbot
Analyseer en definieer hoe chatbots kunnen bijdragen aan de klantreis en ontwerp de chatbot-flow op basis van klantintenties. Een naadloze ervaring met relevante, gepersonaliseerde content zal het vertrouwen van klanten in de chatbot vergroten en hun ervaring verbeteren.
De technologische capaciteiten
In de volgende stap van een chatbot-implementatie kijk je naar de technologische aspecten die nodig zijn om de chatbot goed te laten functioneren. Deze technologische vereisten kunnen variëren afhankelijk van het specifieke gebruiksscenario waarvoor de chatbot wordt ingezet. Daarom is het van groot belang is om te begrijpen welke technologische capaciteiten nodig zijn om het door jou gekozen gebruiksscenario succesvol te ondersteunen.
Identificeer afhankelijkheden om risico’s te verminderen
Het identificeren van afhankelijkheden betekent dat je kijkt naar hoe verschillende onderdelen samenwerken in de chatbot-implementatie. Dit is belangrijk om problemen te voorkomen en ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt. Het helpt om mogelijke risico’s te verminderen en biedt de kans om met relevante belanghebbenden te praten en oplossingen te vinden. Door dit te doen, kun je de chatbot beter aanpassen aan de behoeften van je klanten en je organisatie, wat leidt tot een succesvolle chatbot die waarde toevoegt aan je klantenservice en kosten bespaart.Door afhankelijkheden in kaart te brengen en risico’s te verminderen, vergroot je de kans op een succesvolle chatbot-implementatie die daadwerkelijk waarde toevoegt aan de klantenservice. Het stelt je in staat om de chatbot aan te passen aan de specifieke behoeften van je klanten en de organisatie, waardoor je een betere klantenservice kunt bieden en tegelijkertijd kosten kunt besparen.
Onderschat de kracht van chatbots niet
Chatbots hebben de potentie om je serviceprocessen te optimaliseren en de klantbetrokkenheid te verbeteren. Door te focussen op de juiste gebruiksscenario’s, klantgericht ontwerp en het identificeren van afhankelijkheden, kun je de betere klantbeleving bereiken en tegelijkertijd kosten besparen.
Zet vandaag nog de eerste stap
Meer weten over hoe je chatbots implementeert in jouw klantenservice? Download dan The Chatbot Deployment Guide van Gartner. Benieuwd hoe jouw organisatie zich kan onderscheiden van de concurrentie met een optimale klantbeleving? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We zoeken graag samen met jou naar dé ultieme oplossing voor jouw klantcontactcentrum. Eerst eens verder kennismaken? Blijf dan op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.
Inschrijven op onze nieuwsbrief
Adriaan Dortsmanplein 3
1411 RC Naarden
The Netherlands
Contact
NL:
info@contactcenterlive.nl
+31 (0)88 123 2401
BE:
info@contactcenterlive.be
+32 (0)78 35 33 41