In deze blog delen we zeven praktische tips om waarde toe te voegen aan elk klantcontact.

Als klantcontactmanager weet je als geen ander hoe belangrijk het is om waarde toe te voegen aan elk klantcontact. Dat draagt immers bij aan een optimale klantbeleving en dat is op zijn beurt weer bepalend voor het succes van jouw organisatie. Maar hoe pak je dat nou precies aan? In deze blog delen we zeven praktische tips om waarde toe te voegen aan elk klantcontact.

1. Ken je klant

Een goede klantrelatie begint met het kennen van je klant. Zorg dat je de juiste informatie realtime beschikbaar hebt. Weet wat de historie is van het contact met deze klant en zorg dat je op de hoogte bent van zijn, haar of hun wensen en behoeften.

2. Bied persoonlijke ervaringen

Een persoonlijke ervaring is een belangrijk onderdeel van een optimale klantbeleving. Zorg dat je de juiste tone-of-voice gebruikt en dat de klant zich gehoord voelt. Geef je klant het gevoel dat hij of zij écht geholpen wordt en niet als een nummer wordt behandeld.

3. Luister actief

Luisteren is een kunst, daarover ging onze vorige blog. Zorg dat je écht luistert naar je klant en zijn of haar behoeften en zorgen begrijpt. Stel vragen en ga de dialoog aan. Zo kom je erachter wat je klant nodig heeft en kun je daarop inspelen.

4. Leer van feedback

Feedback van klanten is van onschatbare waarde. Het geeft je inzicht in wat er goed gaat en waar nog verbeterpunten liggen. Neem feedback serieus en ga ermee aan de slag. Zo laat je zien dat je de klant serieus neemt en continu bezig bent met het verbeteren van de dienstverlening.

5. Investeer in opleiding en training

Opleiding en training zijn essentieel om de kwaliteit van klantcontact te waarborgen. Zorg dat je medewerkers de juiste kennis en vaardigheden hebben om klanten op een professionele en persoonlijke manier te helpen. Zo draag je bij aan een optimale klantbeleving en het succes van jouw organisatie.

6. Maak gebruik van de juiste tools

Tools als Zendesk, MyCM, ZoHo, Salesforce, VoIP en de maatwerkoplossingen van Contact Center Live kunnen enorm helpen bij het optimaliseren van klantcontact. Ze bieden inzicht in processen en kunnen bijdragen aan een efficiënte manier van werken. Kies de tools die het beste bij jouw organisatie passen en maak er optimaal gebruik van.

7. Combineer de juiste mensen met de juiste tools

Hoe goed je tools ook zijn, uiteindelijk zijn het nog steeds je mensen die het verschil maken. Door een goede supportmedewerker te combineren met de juiste technologie, ontstaan superkrachten waarmee je klant supersnel en heel efficiënt geholpen kan worden. Daarover schreven we al eerder een blog.

Nieuwsgierig?

Benieuwd hoe je je klantcontactcentrum optimaliseert op een manier die bij jouw organisatie past? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We zoeken graag samen met jou naar dé ultieme oplossing voor jouw klantcontactcentrum. Eerst eens verder kennismaken? Blijf dan op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.