Het leveren van uitmuntende klantenservice is een cruciaal aspect van succesvolle organisaties. Dat begint bij goed luisteren.

Het leveren van uitmuntende klantenservice is een cruciaal aspect van succesvolle organisaties. Goed luisteren naar zowel medewerkers als klanten hoort daarbij. Maar hoe doe je dat en hoe zet je dat in om vervolgens je klantenservice naar een hoger niveau te tillen? In deze blog geven we je enkele praktische tips.

1. Creëer een open communicatiecultuur

Open communicatie is de sleutel tot het écht begrijpen van de behoeften en wensen van zowel je klanten als je medewerkers. Stimuleer een omgeving waarin medewerkers zich vrij voelen om hun mening te delen. Zij zijn degenen die dagelijks contact hebben met klanten, als zij zich veilig genoeg voelen om hun innovatieve ideeën te delen, dan heeft de hele organisatie daar baat bij.

2. Luister actief naar feedback

Echt actief luisteren is niet heel vanzelfsprekend. Onderzoek toont aan dat slechts tien procent van ons effectief luistert. We zijn zo snel afgeleid – door meldingen van onze telefoon, door onze omgeving, door onze eigen gedachten, door groeiende takenlijsten – dat we moeite hebben om ons te concentreren op onze gesprekspartner. We denken vaak dat we luisteren, maar eigenlijk denken we alleen maar na over hoe we kunnen inspringen om ons eigen verhaal te vertellen. Zorg dat je zelf actief luistert naar je medewerkers. Train ook je medewerkers om actief naar je klanten aan de telefoon te luisteren. De informatie die zij op die manier opdoen kun je inzetten om je service te verbeteren en zo maak je grote sprongen vooruit.

3. Investeer in de juiste tools en technologie

Om effectief te kunnen luisteren naar je klanten, heb je ook de juiste tools en technologie nodig. We schreven al eerder een blog over de krachtige combinatie van goede supportmedewerkers en de juiste technologie. Denk aan klantenserviceplatforms, feedbacktools en communicatiesystemen die je helpen bij het verzamelen en analyseren van informatie.

4. Train je medewerkers in empathie en communicatie

Zorg ervoor dat je medewerkers getraind zijn in empathie en effectieve communicatievaardigheden. Dit helpt hen om beter te luisteren naar klanten en naar elkaar. Want technologie is fantastisch, maar er gaat nog steeds niets boven de combinatie met menselijke empathie.

Geïnspireerd?

Wil je aan de slag met deze adviezen? Probeer dan nu Zendesk twee weken gratis uit. Wil jij eerst eens sparren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We zoeken graag samen met jou naar dé ultieme oplossing voor jouw klantcontactcentrum. Op zoek naar meer inspiratie? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.