In deze blog delen we inzichten en visie van experts over hoe de toekomst van klantcontact eruit zal zien.

Het klantcontact landschap evolueert voortdurend, gedreven door technologische vooruitgang en veranderende klantverwachtingen. Het is essentieel voor organisaties om vooruit te kijken en zich aan te passen aan de toekomstige trends en ontwikkelingen in klantcontact. In deze blog delen we inzichten en visie van experts over hoe de toekomst van klantcontact eruit zal zien.

Klantcontact in een gedigitaliseerde wereld

Digitalisering heeft een enorme impact gehad op klantcontact. Klanten vinden steeds gemakkelijker hun weg naar diverse communicatiekanalen, zoals sociale media, chat-apps en spraakassistenten om met organisaties in contact te treden. Experts voorspellen dat klantcontact steeds verder geautomatiseerd zal worden met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) en chatbots. Deze technologieën zullen de efficiëntie verbeteren en zo kun je je klanten nog sneller en nauwkeuriger helpen.

Personalisatie als sleutel tot succes

In de toekomst zal ook personalisatie een steeds grotere rol spelen in klantcontact. Klanten verwachten gepersonaliseerde en relevante ervaringen op basis van hun voorkeuren, gedrag en geschiedenis. Experts raden aan om data-gedreven inzichten te gebruiken om klantprofielen op te bouwen en hyper-gepersonaliseerde communicatie te bieden. Dit kan variëren van productaanbevelingen op maat tot het anticiperen op klantbehoeften en het bieden van proactieve ondersteuning.

Omnichannel belangrijker dan ooit

Omnichannel-klantcontact wordt steeds belangrijker in de toekomst. Dat is niet zo vreemd, daarover schreven we al eerder een blog. Bedrijven met een sterke omnichannel-omgeving halen een retentiepercentage van maar liefst 89 procent. Bij organisaties die dit niet hebben is dit percentage slechts 33 procent. Klanten verwachten vandaag de dag naadloze overgangen tussen verschillende kanalen en devices. Wij adviseren je dan ook om een geïntegreerde aanpak te hanteren waarbij klantinformatie en interactiegeschiedenis worden gedeeld tussen kanalen. Dit stelt jouw klanten in staat om op elk gewenst moment en via elk gewenst kanaal contact op te nemen, zonder dat ze elke keer opnieuw hun verhaal moeten te vertellen. Daarmee kom je anno 2023 eigenlijk al niet meer weg, laat staan in de toekomst.

Investeren in talent en vaardigheden

Terwijl technologie een belangrijke rol speelt in de toekomst van klantcontact, blijft het investeren in talent en vaardigheden van medewerkers van cruciaal belang. Experts benadrukken het belang van emotionele intelligentie, empathie en probleemoplossende vaardigheden bij supportmedewerkers. Het vermogen om een persoonlijke connectie te maken en complexe vraagstukken op te lossen blijven waardevolle aspecten van klantcontact, ook – of misschien juist – in een gedigitaliseerde wereld. Als je die talenten op de juiste manier weet te combineren met moderne technologie, ontstaan superkrachten.

Nieuwsgierig?

Benieuwd hoe je je klantcontactcentrum zodanig optimaliseert dat jouw organisatie helemaal klaar is voor de toekomst? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We zoeken graag samen met jou naar dé ultieme oplossing voor jouw klantcontactcentrum.

Eerst eens verder kennismaken? Blijf dan op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.