In deze blog leggen we uit hoe je als organisatie optimaal gebruik kunt maken van je data.

Data is een krachtig middel om inzicht te krijgen in je klanten en processen en efficiënter te kunnen werken. In deze blog leggen we uit hoe je als organisatie optimaal gebruik kunt maken van je data.

Data is het nieuwe goud

Data is vandaag de dag onmisbaar voor bedrijven die willen groeien en succesvol willen zijn. Het stelt je in staat om sneller en beter inzicht te krijgen in je klanten, om processen te optimaliseren en gerichter te kunnen werken. Maar hoe zorg je ervoor dat je als organisatie optimaal gebruik maakt van de beschikbare data? Waar moet je op letten bij het verzamelen en analyseren van data?

Eerst even terug: van data naar informatie

Voor we kijken naar hoe je aan je data komt, nemen we even een stapje terug. Wat is data eigenlijk precies? Simpel gezegd is data niet meer dan een verzameling feiten en cijfers die op zichzelf niet zo veel zeggen. Pas als je de data interpreteert en er informatie van maakt, krijg je inzicht in bijvoorbeeld klantgedrag, productieprocessen of financiële resultaten.

De juiste data verzamelen

Het verzamelen en analyseren van data kan op verschillende manieren. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van klanttevredenheidsonderzoeken, analyses van verkoopcijfers of het monitoren van social media. Maar hoe zorg je ervoor dat je als organisatie de juiste data verzamelt en deze op een goede manier analyseert? Hieronder volgen drie tips.

1. Stel doelen

Stel duidelijke doelen voor het verzamelen en analyseren van data. Wat wil je precies te weten komen en waarom is dit belangrijk voor jouw organisatie?

2. Gebruik de juiste tools

Vervolgens is het van belang om de juiste tools te gebruiken voor het verzamelen en analyseren van data. Dit kan variëren van simpele Excel-sheets tot uitgebreide softwarepakketten zoals Zendesk, Zoho, MyQM, Salesforce of een maatwerkoplossing.

3. Analyse

Een goede analyse is noodzakelijk om de juiste informatie te halen uit de grote hoeveelheden gegevens en om betere beslissingen te nemen op basis van deze informatie. Investeer daarom in kennis en expertise op het gebied van data-analyse. Dit kan door middel van het trainen van medewerkers of het inhuren van externe experts.

Nieuwsgierig?

Benieuwd hoe je je klantcontactcentrum optimaliseert op een manier die bij jouw organisatie past? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We zoeken graag samen met jou naar dé ultieme oplossing voor jouw klantcontactcentrum. Eerst eens verder kennismaken? Blijf dan op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.