Sinds 2019 is het gebruik van chatbots met maar liefst 92 procent toegenomen, en dat is niet voor niets. De vijf grootste voordelen

Chatbots zijn hot. Sinds 2019 is het gebruik met maar liefst 92 procent toegenomen, en dat is niet voor niets. Ze kunnen veel standaardvragen beantwoorden en helpen je besparen op operationele kosten. In deze blog vertelt Elmer Sadikrama wat de vijf grootste voordelen zijn van het inzetten van chatbots.

1. Blije klanten

Een ruime helft van alle mensen gebruikt liever een chatbot dan dat ze een belletje plegen naar de klantenservice. De belangrijkste reden is dat ze zo wachtrijen omzeilen. Bovendien kun je met een chatbot je klantenservice 24/7 openhouden, zonder dat daar een medewerker van vlees en bloed voor nodig is.

2. Gemotiveerde medewerkers

Veel vragen die binnenkomen op een klantenservice zijn routinevragen. Hoe motiverend is het voor je medewerkers om steeds weer dezelfde vragen te moeten beantwoorden? Als je dan ook nog eens weet dat chatbots maar liefst tachtig procent van alle standaardvragen kunnen beantwoorden en je begrijpt waar de winst zit.

3. Behoud van kennis en expertise

Het verloop bij de meeste customersupportafdelingen is hoog. Dat betekent dat steeds opnieuw kennis en expertise verloren gaat. Door chatbots in te zetten die gebruik maken van kunstmatige intelligentie blijft de kennis en expertise binnen je bedrijf. Bovendien kun je uit je chatbots data halen die je weer extra kennis geven over je doelgroep.

4. Efficiëntie

Chatbots kunnen razendsnel grote hoeveelheden data doorzoeken. Daarbij kunnen ze ook slimme vragen stellen aan de mens aan de andere kant van de ‘lijn’.

5. Empathie

Chatbots kunnen klanten te woord staan met taalgebruik dat aansluit bij de communicatieregels en tone-of-voice die je in je andere communicatie gebruikt. Dankzij kunstmatige intelligentie is dat taalgebruik niet meer stroef en afstandelijk, maar heel menselijk. Eén voordeel: je chatbot zal niet snel in huilen uitbarsten als een klant over de schreef gaat.

Nieuwsgierig?

Een optimale klantbeleving is de primaire factor waarmee je je kunt onderscheiden van de concurrentie. Selfservicekanalen en automatisering helpen je daarbij en zijn daarmee bepalend voor de toekomstbestendigheid en het succes van je organisatie, op korte én lange termijn. Wil jij je ook optimaal onderscheiden in de markt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We zoeken graag samen met jou naar dé ultieme oplossing voor jouw klantcontactcentrum. Eerst eens verder kennismaken? Blijf dan op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.