Klantgedrag: de motor achter groei. Altijd bereikbaar, altijd persoonlijk betrokken.

Hoe prachtig mooi, slim of hip je product of dienstverlening ook is, het succes en de groei van je bedrijf staat of valt met een prettige klantbeleving, ongeacht de branche waarin je actief bent. In een wereld waarin ‘always on’ de norm is, is het belangrijker dan ooit om je servicekanalen optimaal in te richten. Je wilt immers dat je klanten je altijd en overal kunnen bereiken. Maar beschikbaarheid is één ding, uiteindelijk is het nog veel belangrijker dat je klant zich ook echt gehoord en gewaardeerd voelt. In deze blog zoomt Elmer Sadikrama in op het belang van een persoonlijke benadering.

De klant centraal

Bij Contact Center Live begrijpen we het belang van klantgerichte communicatie als geen ander. Je kunt pas klantgericht communiceren als je het gedrag van je – potentiële – klanten door en door begrijpt. Wat zijn hun voorkeuren? Hoe willen ze met je communiceren? Wat verwachten ze van jou als bedrijf? Alleen door je klant centraal te stellen, kun je het fundament leggen voor effectieve communicatie.

Omnichannel als nieuwe norm

We schreven al eerder in een blog dat bedrijven met een sterke omnichannel-omgeving een retentiepercentage van maar liefst 89 procent halen. Kortom, om succesvol te zijn, kun je omnichannel niet meer negeren. Mensen willen immers kunnen kiezen hoe ze contact met je opnemen, of dat nu via e-mail, telefoon, chat of sociale media is. En je bent natuurlijk pas echt efficiënt, als je naadloos kunt schakelen tussen al die verschillende kanalen zonder de klant en zijn behoeften uit het oog te verliezen.

Persoonlijke benadering

Een van de krachtigste manieren om klanten aan je te binden, is door ze het gevoel te geven dat ze gehoord en gewaardeerd worden. De behoefte aan snel en persoonlijk – online – contact groeit, zeker onder millennials. Dat verklaart ook de groeiende populariteit van online chat.

Meten is weten

Een belangrijk onderdeel van effectieve klantenservice is het meten van klanttevredenheid, dat schreef ik al in mijn vorige blog. Immers, hoe kun je verbeteren als je niet weet hoe (on-)tevreden je klanten vandaag de dag zijn? We bieden de juiste tools om de tevredenheid van je klanten te meten en die data om te zetten in verbeterpunten. Want alleen door de klantbeleving voortdurend te verbeteren maak je je bedrijf toekomstbestendig. En dat is wat we allemaal willen, toch?

Nieuwsgierig?

Een optimale klantbeleving is de primaire factor waarmee je je kunt onderscheiden van de concurrentie. Selfservicekanalen en automatisering helpen je daarbij en zijn daarmee bepalend voor de toekomstbestendigheid en het succes van je organisatie, op korte én lange termijn. Wil jij je ook optimaal onderscheiden in de markt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We zoeken graag samen met jou naar dé ultieme oplossing voor jouw klantcontactcentrum. Eerst eens verder kennismaken? Blijf dan op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.